Jakie płatki śniadaniowe wybrać?

owsianka

Dobre śniadanie to podstawa, bo zapewnia nam energię na cały dzień. Jednak czy wiesz, że niektóre płatki z mlekiem mogą mieć więcej kalorii niż hamburger, hot-dog lub frytki? Wszystko zależy od tego, jakie płatki wybierasz. Poniżej szczegóły – sprawdź, na co uważać.

Jakich płatków śniadaniowych unikać?

Bardzo kaloryczne są kulki czekoladowe, dosładzane, przeznaczone dla dzieci, ale nawet płatki typu Fit mogą mieć więcej kalorii niż płatki dla dzieci. Sprawdzaj dokładnie skład – im krótszy, tym lepszy.

100 gramów słodkich płatków zalanych szklanką mleka to aż 470 kcal. Wyobraź sobie, że cheeseburger ma 280 kcal, kawałek pizzy to 354 kcal, a 100 gramów frytek ma 303 kcal. Dane są zaskakujące, prawda?

Polecane płatki śniadaniowe

Sięgaj po płatki owsiane górskie, jęczmienne, żytnie, jaglane, gryczane lub orkiszowe zwykłe lub z dodatkiem orzechów i bakalii, które nie zawierają dodatkowo cukru. Wybieraj płatki o wysokiej zawartości błonnika.

Najbogatsze w błonnik są płatki owsiane. Zawarte w nich białko zawiera prawie wszystkie aminokwasy. Dostarczają witamin z grupy B, są też źródłem magnezu, żelaza i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Ważne, by były pełnoziarniste, nieprzetworzone. Dodaj do nich świeże owoce wedle upodobania, ew. kakao czy cynamon albo kurkumę. Wybieraj mleko 1,5% tłuszczu lub mleko roślinne – m.in. napoje migdałowe, owsiane czy kokosowe.

fot. bangaloredigitalmarket / Pixabay