Odżywki białkowe – co to jest i czy warto stosować?

odżywka białkowa

Białko to podstawowy składnik mięśni naszego organizmu. Osoby, które robią często treningi siłowe, powinny zwiększyć ilość białka w diecie, by rozbudować masę mięśniową i wspomóc regenerację mięśni. Pełnowartościowe białka można też zażywać w innej formie – pomocne są odżywki białkowe, czyli dobrej jakości suplementy diety dla sportowców. Kiedy warto po nie sięgać?

Odżywki białkowe – rodzaje

Wyróżniamy trzy podstawowe grupy. Nie wszystkie są pełnowartościowe, jedne wchłaniają się lepiej, inne gorzej. Są to białka serwatkowe (koncentraty, izolaty i hydrolizaty), zwierzęce (albumina jaja, izolaty i hydrolizaty drobiowe czy pochodzenia wołowego) i roślinne (m.in. sojowe czy owsiane). Najlepiej nasz organizm przyjmuje proteiny zwierzęce, a najsłabiej białka pochodzenia roślinnego oraz hydrolizaty białka wołowego.

Kiedy stosować odżywki białkowe?

Odżywki białkowe nie są przeznaczone tylko dla sportowców, którzy często robią treningi siłowe. Suplementy proteinowe są też wsparciem wielu osób, które chcą spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. To alternatywa dla treningowego posiłku, jeśli nie możesz zjeść czegoś pełnowartościowego w danym momencie. W sporcie odżywki proteinowe są stosowane w celu nasycenia struktur białkowych w tkance mięśniowej. Dzięki temu dochodzi do wzrostu masy mięśniowej – są zatem niezbędne, by budować mięśnie.

Ile białka potrzebuje nasz organizm?

Każdy, bez względu na intensywność i liczbę treningów, potrzebuje odpowiedniej ilości białka w codziennej diecie. Wzrost i rozwój tkanek organizmu jest możliwa, dzięki aminokwasom, które znajdują się w białku. Dodatkowo białko uczestniczy w produkcji hormonów i DNA.

Osobom o niskim poziomie aktywności fizycznej dziennie wystarczy 1-1,5 g białka na kilogram masy ciała. Jednak osoby bardzo aktywne, ćwiczące intensywnie i robiące regularne treningi siłowe, potrzebują więcej białka. Ich tkanka mięśniowa jest obciążana w większym stopniu, może też dochodzić do różnych uszkodzeń. Ich zapotrzebowanie wynosi około 2-4 g na kilogram masy ciała.

Odżywki białkowe sprawdzą się:

  • Podczas intensywnych treningów,
  • Dla osób, które nie stosują odpowiednio zbilansowanej diety – odżywka pozwala uzupełnić szybko deficyt białka,
  • W walce z niedowagą. Jeśli nie jest łatwo wmusić w siebie dużo jedzenia, na przykład 5-6 posiłków dziennie, odżywka proteinowa wchodzi gładko, można ją po prostu wypić,
  • W walce z nadwagą. Świetnie zastąpi posiłek i dostarczy dużą ilość białka, ale zero tłuszczów i węglowodanów. To skoncentrowane białko. Ma różne smaki i wiele osób doceni jej smak zamiast deseru – shake białkowy może być pyszny, np. o smaku masła orzechowego, wanilii czy czekolady.

Mimo to nie powinno się stosować samych odżywek zamiast produktów żywieniowych ani nie powinny one stanowić większości w diecie. Gdy nie ma możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku, wtedy skorzystaj z odżywki. Najlepiej łączyć spożywanie produktów białkowych dostępnych w diecie razem ze stosowaniem odżywek.

fot. World_of_Plants / Pixabay