Co to jest superfoods?

Superfoods

Superfood to naturalne, nieprzetworzone produkty, bogate w składniki, które działają na organizm pozytywnie. Są to m.in. spiruliną, nasiona chia czy jagody goji, ale też wiele naszych rodzimych produktów – jak jarmuż czy siemię lniane, kasza jaglana, miód lub żurawina.

Wybrane polskie superfoods

Jarmuż. Zielone, grube liście przypominające w smaku kapustę były jednym z najpopularniejszych warzyw w średniowiecznej Europie. Są bardzo bogate w wartości odżywcze, m.in. w błonnik, żelazo, wapń, fosfor, cynk, magnez i białko, a także przeciwutleniacze – jak chlorofil, sulforafan czy luteina, które eliminują substancje uszkadzające DNA i powodujące nowotwory, a także hamują wzrost komórek rakowych. Jarmuż sprawdza się w formie soku, np. z dodatkiem jabłka i cytryny, duszony, w zupach, a także pieczony – jako czipsy.

Żurawina. Jej właściwości lecznicze zostały wiele razy udowodnione – działa m.in. przeciwbakteryjnie, zwalcza choroby układu moczowego i pokarmowego, a także stany zapalne. Eliminuje też m.in. bakterię Helicobacter pylori, przyczynę wrzodów żołądka. Przeciwdziała chorobom serca, obniża poziom złego cholesterolu, zapobiega stwardnieniu tętnic, eliminuje substancje kancerogenne z organizmu. Jest bogata w witaminę C, beta-karoten, polifenole i flawonoidy. Żurawina to kopalnia przeciwutleniaczy – można ją dodawać do sałatek, robić z niej konfitury i inne przetwory, a także soki.

Siemię lniane. Dobre i bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwasy ALA obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Siemię ma też dużo błonnika i jest jednym z najbogatszych źródeł lignanów, dzięki usprawniają pracę jelit, przeciwdziałają nowotworom i stanom zapalnym, a także obniżają poziom cukru we krwi. Zmielone siemię lniane można dodawać do sałatek, chleba, koktajli, sałatek czy zup. Całe nasiona można dodać do musli na śniadanie – często siemię spożywane jest też jako kisiel z owocami.

Kasza jaglana. Kasza jaglana produkowana jest z prosa. Dawniej było ono podstawą diety m.in. Słowian. Później rolę tę zaczął pełnić ziemniak. Królowa kasz ma jednak wiele cennych wartości – to jeden z niewielu produktów zbożowych o właściwościach zasadotwórczych, co oznacza, że nie zakwasza organizmu. To bardzo ważne, bo dieta przeciętnego człowieka jest bogata w kwasotwórcze produkty – jak m.in. mięso, cukier, biała mąka czy nabiał.

Kasza jaglana zawiera m.in. beta-karoten, wapń, krzem, żelazo, fosfor, potas i lecytynę oraz witaminy z grupy B. Warto ją spożywać także dla zdrowej skóry, włosów i paznokci. Nie zawiera glutenu, dlatego stała się niedawno tak popularna. Jest też polecana w razie przeziębienia – usuwa nadmiar śluzu z górnych dróg oddechowych i jest lekkostrawna. Można ją gotować na słodko (m.in. z miodem, orzechami, jabłkiem i cynamonem) albo na słono, dodawać do koktajli, przerobić na mąkę i smażyć placuszki albo naleśniki, a także zapiekać z owocami w formie deseru.

Miód i pozostałe produkty pszczele. Miód, propolis i pierzga to produkty o cennych właściwościach odżywczych i leczniczych. Są bogate w minerały, enzymy, probiotyki, antyoksydanty i inne substancje o działaniu antybakteryjnym, antywirusowym i przeciwgrzybiczym. Propolis wzmacnia odporność i działa jak antybiotyk. Pierzga (pyłek kwiatowy) jest cennym źródłem łatwo przyswajalnego białka, dostarcza niezbędnych aminokwasów. Miód można jeść m.in. na chlebie jako dodatek do sosu do sałatek – ważne, by go nie gotować, bo w wysokiej temperaturze traci część dobroczynnych składników.

fot. Pezibear / Pixabay