Dieta warzywna korzystnie oddziałuje na nastrój

jarzyny

Dorośli, którzy codziennie spożywają co najmniej trzy porcje warzyw, uzyskują lepsze wyniki w skali szczęścia – oto wyniki badania opublikowanego w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Do badania wykorzystano Subiektywną Skalę Szczęścia. 75 uczestników określało swój poziom szczęścia, odpowiadając na konkretne pytania. Na czym polegał eksperyment? Przez 8 tygodni każdy z nich dostawał warzywa w ilościach określonych przez dietetyków. Łącznie było ich ponad 30 warzyw rodzajów. Każdy jadał je dwa lub cztery razy dziennie. Zalecono im wybór, ale każdego dnia były być ro warzywa różne, zarówno zielone, jak żółte, pomarańczowe czy czerwone.

Warzywa a dobry nastrój – jaki jest związek?

Warzywa zawierają cenne witaminy i mikroelementy, m.in. cynk, magnez, żelazo i kwas foliowy, a te składniki mają duże znaczenie dla funkcjonowania umysłu. Dużą rolę w kształtowaniu naszego nastroju przypisuje się też witaminie C i witaminom z grupy B oraz kwasowi foliowemu. Biorą udział w produkcji serotoniny i dopaminy, a te stabilizują nasz nastrój.

Warzywa, głównie zielonolistne zawierają też spore dawki antyoksydantów, które pełnią rolę ochronną przed stresem oksydacyjnym. Wraz z warzywami i owocami dbamy o optymalną dawkę błonnika – może być on pomocny w obniżeniu stanu zapalnego i zmniejszeniu objawów depresyjnych.

Naukowy planują przeprowadzić podobne badanie z owocami w roli głównej, które również są kopalnią składników odżywczych, błonnika i przeciwutleniaczy.

fot. RitaE / Pixabay